Knäck Koden

Vi förbereder nästa generation för den digitala världen

Vi ökar den digitala kunskapen hos Sveriges grundskoleelever

Knäck koden - stoppa hackaren är tävlingen som tränar våra grundskoleelever i digital hygien och digitalt självförsvar. För andra året i rad genomför vi en tävling där eleverna får träna på olika digitala moment som höjer deras förmåga att skydda sig på nätet. En klass från lågstadiet och en klass från mellanstadiet vinner 10 000kr till klasskassan.

Knäck koden - stoppa hackaren!

Skolans system har blivit hackat! En hackare kräver en miljon kronor för att låsa upp systemet om ingen knäcker koden. Det är upp till klassen att stoppa attacken!  

Knäck Koden är en tävling där eleverna lär sig om cybersäkerhet, hittar svagheter i webbsidor och knäcker koder för att stoppa en fiktiv hackare. Uppgifterna utmanar elevernas kreativitet och problemlösningsförmåga.

Tävlingen består av 3 delar: Träning, kval och final. I materialet ingår lärar­hand­ledning, elevuppgifter och tävlingsuppgifter. 

2025 har vi en tävling i kryptering för lågstadiet och en tävling i säker webb för mellanstadiet. Signa upp din klass redan idag.

Praktisk information

Knäck koden är en tävling där klassen deltar som ett lag. Syftet är att eleverna ska träna problemlösning, samarbete och cybersäkerhet på ett lekfullt och ansvarsfullt sätt. Här hittar du praktiskt information som gör det enkelt att komma igång.

  • Börja gärna med träningsuppgifterna i klassrummet så att alla elever förstår upplägget.

    Diskutera syftet med tävlingen: kritiskt tänkande, problemlösning och digital säkerhet.

    Uppmuntra eleverna att ta olika roller – precis som i ett riktigt säkerhetsteam. Vissa är bra på att läsa instruktioner, andra på att testa lösningar eller driva samarbetet framåt.Item description

  • Alla elever kan delta, oavsett förkunskaper. Uppgifterna får lösas individuellt, i grupper eller i helklass. Eleverna får gärna hjälpa varandra – samarbetet är en viktig del av lärandet.

  • För lågstadiet finns ett utskrivbart träningsmaterial. Eleverna kan träna enskilt eller i grupp. Till varje moment hör ett lösenord som visas på webbsidan. När rätt lösenord anges låses nästa uppgift upp.

  • I mellanstadiets uppgifter fungerar en flagga som bevis på att en uppgift är löst. Flaggorna har formatet SSM{...}. När eleverna lämnar in flaggan på tävlingssidan får de poäng till sin klass.

    Det gör tävlingen till en digital skattjakt där eleverna tränar på att hitta ledtrådar och lösa problem tillsammans.

    Alla flaggor ger poäng. På övningssajten syns resultaten direkt på en gemensam poängtavla. Påminn gärna eleverna om att tavlan under träningen bara är för övning – det är i kvalet och finalen resultaten räknas på riktigt.

  • (Endast för mellanstadiet)
    När en elev går in på sajten skriver hen in ett alias. Det namnet är synligt på poängtavlan under träningsperioden.

    För att eleven ska kunna logga in igen nästa gång får hen ett automatgenererat lösenord. Om samma webbläsare används kommer lösenordet att sparas, vilket gör att eleven inte behöver komma ihåg det själv.

    Om lösenordet tappas bort går det alltid att skapa ett nytt konto.

    OBS! inga personuppgifter samlas in.

  • Som lärare är du en central del i att skapa en bra upplevelse för eleverna.

    Här är några sätt du kan stötta klassen under tävlingen:

    Börja gärna med träningsuppgifterna i klassrummet så att alla förstår hur det fungerar.

    Diskutera syftet med tävlingen: att träna på att tänka kritiskt, lösa problem och förstå hur digital säkerhet fungerar.

    Elever kan ha olika styrkor. Vissa är bra på att läsa instruktioner noggrant, andra är bra på att testa olika lösningar eller samarbeta.

    Uppmuntra eleverna att ta olika roller i arbetet – precis som i ett riktigt säkerhetsteam.

  • Träningsperiod: från lansering fram till kvalet.

    Kvalificeringsperiod: 10 oktober–31 oktober kl. 23.59.

    Final: De klasser som kvalificerar sig bjuds in till finaltävlingen.

  • Sajten fungerar bäst i en modern webbläsare (t.ex. Chrome eller Edge).

    Eleverna kan använda dator, surfplatta eller mobil, men dator rekommenderas för vissa uppgifter.

  • Till varje moment finns en lärarhandledning.

    Vanliga tekniska frågor är samlade i vår FAQ.

    Om du behöver mer hjälp kontakta info@kodcentrum.se

TRÄNA 

3 september - 9 oktober

Under den här perioden får ni fyra olika lektionsupplägg för att få inspiration och träna på hur man kan lösa de olika momenten.  

KVALA

10 oktober - 31 oktober (23.59)

Det kommer att finnas ett antal uppgifter av varierande svårighetsgrad, som påminner om övningsuppgifterna. Klassen samlar tillsammans poäng och de som har samlat ihop flest poäng kommer att bjudas in till finalen.  

FINAL

7 november kl. 9.00

Den startar med en kort sändning med instruktioner och lyckönskningar och sedan får ni 2 timmar på er att lösa så många uppgifter som möjligt. I direkt anslutning till finalen kommer prisutdelningen att genomföras digitalt. 

Anmäl er!

Anmäl din klass till årets upplaga av Knäck koden! Du får inspiration och pepp under höstterminen via nyhetsbrev med cyberinspiration och pepp! Övningsperioden startar den 3 september, kvalificeringsomgången startar den 10 oktober och finalen äger rum den 7 november. Du kan bara anmäla en klass i taget, så vill du anmäla flera klasser så måste du göra flera anmälningar. Men det är inga problem! 

Regler

  • Tävlingen är öppen för klasser i mellanstadiet (årskurs 4–6) och för klasser i lågstadiet (årskurs 1 - 3). Deltagande sker genom anmälan av ansvarig lärare.

  • Uppgifter publiceras i tre omgångar.

    Träna
    Under den första omgången får eleverna lära sig om digital hygien och digitalt självförsvar och får några tävlingsliknande uppgifter att träna på. De olika tävlingsmomenten berör olika delar såsom till exempel web, kryptering och forensik. Träningsuppgifterna är tillgängliga under hela tävlingen.

    Kval
    Efter träningsperioden, kvalet. Klassen tävlar som en enhet och samlar poäng tillsammans. Varje uppgift räknas bara en gång per klass. Uppgifterna kan lösas flera gånger, men bara en lösning ger poäng. På så vis får alla elever en chans att prova på alla moment och uppgifter. Kvalet pågår mellan den 10 oktober och den 31 oktober.

    Final
    Den 7 november kl. 9.00 kommer finalen att genomföras. Finalen är helt digital och uppgifterna som ska lösas är bara tillgängliga under finalen.

  • Klassen tävlar som en enhet och en eventuell vinst kommer att gå till klassen.

    Eleverna kan utföra uppgifterna enskilt, i par eller i större grupper. Poängen räknas bara en gång oavsett hur många i klassen som löser uppgiften.

  • Kvalificeringsperioden är öppen mellan den 10 oktober till den 31 oktober kl. 23.59. Under den här perioden gäller det att klassen samlar ihop så många poäng som möjligt för att vara bland de 20 främsta klasserna som bjuds in till finalen.

    Om fler än 20 klasser har samlat ihop maxpoäng, så kommer samtliga klasser som har uppnått maxpoäng att bjudas in till finalen.

    Alla klasser som har samma poäng som klassen på plats 20 kommer att bjudas in till finalen, även om det då blir fler än 20 klasser i finalen.Item description

  • Inga personuppgifter om eleverna samlas in. Klassen anmäls av ansvarig lärare. Varje elev eller grupp registrerar ett alias som kommer att vara synligt på en poänglista, men är inte kopplat till någons personuppgifter.

  • Genom deltagande kan klassen komma att uppmärksammas i Kodcentrums kommunikation (t.ex. hemsida eller sociala medier). Lärare ansvarar för att kontrollera eventuella medgivanden efter samråd med Kodcentrum.Item description

  • Kodcentrum förbehåller sig rätten att ändra tävlingsregler eller avbryta tävlingen vid behov.

    Genom att starta deltagandet i Knäck koden godkänner klassen dessa regler.

Frågor? Vi har svaren!

Ibland kan det tekniska spöka och då har vi samlat de mest förekommande frågorna i vår FAQ!