Övningsmoment 4

Reverse engineering

Rev står för reverse engineering, vilket betyder att man undersöker något baklänges för att förstå hur det fungerar. Det är lite som att skruva isär en leksak för att se hur kugghjulen rör sig inuti. Inom CTF innebär det ofta att man tittar på ett program eller en fil för att hitta dolda hemligheter.

Tips för att förstå rev och träna på det:

  • Var nyfiken på insidan – ibland gömmer sig flaggan i själva programkoden.

  • Testa verktyg som visar vad ett program gör bakom kulisserna.

  • Prova dig fram – kör programmet och se om du kan upptäcka något spännande i hur det beter sig.

  • Tänk som en detektiv – leta efter mönster, texter eller siffror som kan vara en ledtråd.

  • Kom ihåg: Det handlar inte om att ändra programmet, utan om att förstå hur det fungerar.

Rev handlar alltså om att lyfta på huven och se hur maskineriet funkar – och ibland hittar man flaggan gömd där inne!

Övningsuppgifter

Rev betyder reverse engineering – att titta på ett program “baklänges” för att förstå hur det fungerar. I de här uppgifterna kikar vi på vad som händer bakom kulisserna i program och kan på så sätt hitta flaggan.

>Rev 101

Lärarinfo

  • Syfte:

    • Introducera eleverna till tankesättet “reverse engineering”.

    • Träna på att våga undersöka filer och program på djupet.

    Förberedelser:

    • Testa själv att undersöka programfilen i Rev-uppgiften.

    • Ha en liknelse redo (t.ex. “att skruva isär en leksak för att förstå hur den fungerar”).

    • Säkerställ att alla har en dator som kan köra filen (eller använd skärmdelning).

    Genomförande:

    • Förklara att Rev handlar om att titta på insidan, inte ändra.

    • Låt eleverna öppna filen och undersöka vad de hittar.

    • Diskutera: hur känns det att se “bakom kulisserna”? Vad kan man lära sig?

Rev101