Övningsmaterial lågstadiet

Övningsmaterial för lågstadiet cybersäkerhetstävling. Lärarinstruktion och 4 övningsmoment som tränar eleverna inför Knäck koden-tävlingen.

Lärarinstruktion

      • Att introducera yngre elever till cybersäkerhet på ett lekfullt och begripligt sätt.

      • Att väcka nyfikenhet kring hur internet fungerar och vilka risker som kan finnas.

      • Att ge barnen språk och verktyg för att förstå begrepp som lösenord, hackare och nätmobbning.

      • Att genom gemensamma moment bygga en grund för digital trygghet i vardagen.

    • Bekanta dig med de fyra momenten.

      • Förbered att visa filmerna i klassrummet. Dessa fungerar som startpunkt för diskussionerna.

      • Läs igenom lärarinstruktionerna under varje moment så att du vet vilka frågor som kan väckas.

      • Tänk igenom om ni ska arbeta i helklass, mindre grupper eller par.

      • Säkerställ att tekniken fungerar (ljud, bild, internet).

    • Introducera tävlingen
      Berätta att eleverna kommer att vara med i ett “cybersäkerhetsäventyr” där de tillsammans ska stoppa en hackare. De kommer få se filmer, lösa uppgifter och prata om hur man kan vara säker på nätet.

    • Visa filmerna och följ lärarinstruktionerna
      Varje moment startar med en film. Filmen leder in i en diskussion och enkla övningar. Följ frågorna i lärarinstruktionen för att leda samtalet på elevernas nivå.

    • Arbeta moment för moment
      Det finns fyra moment, som bygger på varandra:

      • Moment 1: Introduktion till cybersäkerhet och vad en hackare är.

      • Moment 2: Att förstå lösenord och hur man gör dem starka.

      • Moment 3: Att känna igen farliga situationer på nätet, som nätmobbning och misstänkta länkar.

      • Moment 4: Att tillsammans stoppa hackaren genom att summera vad man lärt sig.

    • Samla och reflektera
      Efter varje moment, stanna upp och låt eleverna reflektera: Vad lärde vi oss? Hur kan vi använda det i vår egen vardag på nätet?

De 4 övningsmomenten