Övningsmaterial lågstadiet
Övningsmaterial för lågstadiet cybersäkerhetstävling. Lärarinstruktion och 4 övningsmoment som tränar eleverna inför Knäck koden-tävlingen.
Lärarinstruktion
-
Att introducera yngre elever till cybersäkerhet på ett lekfullt och begripligt sätt.
Att väcka nyfikenhet kring hur internet fungerar och vilka risker som kan finnas.
Att ge barnen språk och verktyg för att förstå begrepp som lösenord, hackare och nätmobbning.
Att genom gemensamma moment bygga en grund för digital trygghet i vardagen.
-
Bekanta dig med de fyra momenten.
Förbered att visa filmerna i klassrummet. Dessa fungerar som startpunkt för diskussionerna.
Läs igenom lärarinstruktionerna under varje moment så att du vet vilka frågor som kan väckas.
Tänk igenom om ni ska arbeta i helklass, mindre grupper eller par.
Säkerställ att tekniken fungerar (ljud, bild, internet).
-
Introducera tävlingen
Berätta att eleverna kommer att vara med i ett “cybersäkerhetsäventyr” där de tillsammans ska stoppa en hackare. De kommer få se filmer, lösa uppgifter och prata om hur man kan vara säker på nätet.Visa filmerna och följ lärarinstruktionerna
Varje moment startar med en film. Filmen leder in i en diskussion och enkla övningar. Följ frågorna i lärarinstruktionen för att leda samtalet på elevernas nivå.Arbeta moment för moment
Det finns fyra moment, som bygger på varandra:Moment 1: Introduktion till cybersäkerhet och vad en hackare är.
Moment 2: Att förstå lösenord och hur man gör dem starka.
Moment 3: Att känna igen farliga situationer på nätet, som nätmobbning och misstänkta länkar.
Moment 4: Att tillsammans stoppa hackaren genom att summera vad man lärt sig.
Samla och reflektera
Efter varje moment, stanna upp och låt eleverna reflektera: Vad lärde vi oss? Hur kan vi använda det i vår egen vardag på nätet?