Knäck koden är en tävling i cybersäkerhet som är inspirerad av CTF (Capture the Flag), men anpassad för mellanstadiet. Syftet med tävlingen är att väcka nyfikenhet för digital hygien, cybersäkerhet och problemlösning. Eleverna får på ett lekfullt och praktiskt sätt utforska hur internet och digitala system fungerar, samtidigt som de får träna på att tänka kreativt och kritiskt.
Tävlingen är utformad så att alla kan vara med – oavsett förkunskaper. Övningsmomenten är enkla och består av en bredd av uppgifter som ger eleverna en bred introduktion till olika aspekter av IT-säkerhet.
Tävlingens tre perioder
Träning
Under träningsperioden får eleverna bekanta sig med tävlingsformen och pröva på enklare uppgifter. Här introduceras de till de fyra lektionerna Digital hygien, Cybersäkerhet, Web och Rev. Träningen är öppen för alla och kan göras enskilt, i par, i grupper eller tillsammans i helklass. Syftet är att skapa förståelse för hur en CTF fungerar och att ge eleverna självförtroende inför kvalificeringen.
Det finns tio övningsuppgifter som är indelade i fyra moment. På webben hittar du vilka uppgifter som hör till vilket moment och likaså vilket ämne de behandlar. Övningsuppgifterna är ganska tydligt utformade, men kan kräva lite klurigt tänkande. När ni har gjort dem så har ni också lärt er grunder för att jaga poäng i kvalet.
Kval
Den 10 oktober öppnas kvalificeringsuppgifterna. Här möts klasserna i en gemensam poängtävling där alla uppgifter löses på samma sätt som under träningen. Kvalet är öppet fram till den 31 oktober.
Alla anmälda klasser deltar, och det spelar ingen roll om eleverna arbetar individuellt eller tillsammans – resultatet samlas till klassens poäng. När kvalet avslutas går de 20 bästa klasserna vidare till finalen.
Final
Den 7 november är det dags för den stora finalen. Då får de 20 bästa klasserna mötas i en sista omgång med nya och mer utmanande uppgifter. Finalen genomförs på samma digitala plattform som träningen och kvalet. Här får eleverna chans att visa vad de lärt sig och tävla om titeln i Knäck koden.
Praktisk information
Konton och inloggning
Flaggan
Poängtavlan
Förhållningssätt
Tips för läraren
Alla delar av tävlingen sker på samma webbplattform, vilket gör det enkelt för både elever och lärare.
När en elev går in på sajten skriver hen in ett alias. Det namnet är synligt på poängtavlan under träningsperioden. För att eleven ska kunna logga in igen nästa gång får hen ett automatgenererat lösenord. Om samma webbläsare används kommer lösenordet att sparas, vilket gör att eleven inte behöver komma ihåg det själv. Om lösenordet tappas bort går det alltid att skapa ett nytt konto. OBS! inga personuppgifter samlas in.
En flagga är beviset på att en uppgift är löst. Varje uppgift (om inget annat anges) gömmer en flagga – en textsträng i formatet SSM{...} – som eleverna ska hitta genom att lösa problemet. Genom att lämna in flaggan på tävlingssidan visar eleverna att de har klarat utmaningen och får poäng till sin klass. Det gör tävlingen till en form av digital skattjakt, där man tränar på att leta ledtrådar och lösa problem tillsammans.
Alla flaggor som lämnas in ger poäng. På övningssajten syns resultaten direkt på en gemensam poängtavla. Det är viktigt att betona för eleverna att poängtavlan under träningen är just för att öva – det är i kvalet och finalen som resultaten räknas på riktigt. Alla elevers samtliga poäng kommer att visas på tavlan.
Alla elever får delta, oavsett förkunskaper.
Uppgifterna får lösas på det sätt som fungerar bäst för klassen: individuellt, i grupper eller tillsammans.
Eleverna får gärna hjälpa varandra – samarbetet är en viktig del av lärandet.
Tävlingen handlar om att träna problemlösning och cybersäkerhet på ett ansvarsfullt sätt. läs mer om reglerna här.
Som lärare är du en central del i att skapa en bra upplevelse för eleverna. Här är några sätt du kan stötta klassen under tävlingen: Börja gärna med träningsuppgifterna i klassrummet så att alla förstår hur det fungerar. Diskutera syftet med tävlingen: att träna på att tänka kritiskt, lösa problem och förstå hur digital säkerhet fungerar.
Elever kan ha olika styrkor. Vissa är bra på att läsa instruktioner noggrant, andra är bra på att testa olika lösningar eller samarbeta. Uppmuntra eleverna att ta olika roller i arbetet – precis som i ett riktigt säkerhetsteam.
Det går bra att låta eleverna arbeta individuellt, men för många fungerar det bäst i mindre grupper eller tillsammans i helklass. Anpassa arbetssättet efter hur du brukar arbeta i andra projekt.
Påminn eleverna om att tävlingen inte bara handlar om att vinna, utan om att lära sig något nytt. Alla elever får chans att prova på viktiga delar av cybersäkerhet på ett tryggt och roligt sätt. Som lärare behöver du inte vara expert på IT-säkerhet för att leda klassen.
Testa gärna några av uppgifterna själv i förväg – då blir det lättare att guida eleverna. Se det som en möjlighet att upptäcka nya saker tillsammans med klassen.